Chemioterapia skojarzona w zaawansowanym raku kory nadnerczy

Rak kory nadnerczy jest rzadkim nowotworem, który ma słabą odpowiedź na leczenie cytotoksyczne. Metody
Losowo przydzielono 304 pacjentów z zaawansowanym rakiem kory nadnerczy w celu otrzymania mitotanu plus kombinacja etopozydu (100 mg na metr kwadratowy powierzchni ciała w dniach 2 do 4), doksorubicyny (40 mg na metr kwadratowy w dniu 1) i cisplatyny (40 mg na metr kwadratowy w dniach 3 i 4) (EDP) co 4 tygodnie lub streptozocyna (streptozotocyna) (1 g na dni do 5 w cyklu 1, 2 gw dniu w kolejnych cyklach) co 3 tygodnie. Pacjenci z progresją choroby otrzymywali alternatywny schemat leczenia drugiego rzutu. Pierwszorzędowym punktem końcowym było całkowite przeżycie.
Wyniki
W przypadku leczenia pierwszego rzutu pacjenci z grupy leczonej EDP-mitotanem mieli znacznie wyższy wskaźnik odpowiedzi niż pacjenci z grupy streptozocyna-mitotan (23,2% vs. 9,2%, p <0,001) i dłuższy mediana czasu przeżycia bez progresji choroby (5,0 miesięcy vs. 2,1 miesiąca, współczynnik ryzyka, 0,55, przedział ufności 95% [CI], 0,43 do 0,69, P <0,001); nie było znaczącej różnicy między grupami w całkowitym przeżyciu (odpowiednio 14,8 miesiąca i 12 miesięcy, współczynnik ryzyka 0,79, 95% CI, 0,61 do 1,02, P = 0,07). Spośród 185 pacjentów, którzy otrzymali alternatywny schemat leczenia drugiego rzutu, mediana czasu trwania przeżycia wolnego od progresji wynosiła 5,6 miesiąca w grupie leczonej EDP-mitotanem i 2,2 miesiąca w grupie streptozocyny-mitotanu. Pacjenci, którzy nie otrzymali alternatywnej terapii drugiego rzutu, mieli lepsze całkowite przeżycie z pierwszo-rzędową EDP plus mitotanem (17,1 miesiąca) niż ze streptozocyną plus mitotanem (4,7 miesiąca). Częstotliwość poważnych zdarzeń niepożądanych nie różniła się istotnie między leczeniami.
Wnioski
Szybkość odpowiedzi i czas przeżycia bez progresji były istotnie lepsze w przypadku EDP plus mitotan niż w przypadku streptozocyny z mitotanem jako leczenia pierwszego rzutu, z podobnym odsetkiem zdarzeń toksycznych, chociaż nie było znaczącej różnicy w całkowitym przeżyciu. (Finansowane przez Szwedzką Radę ds. Badań i inne, numer FIRM-ACT ClinicalTrials.gov, NCT00094497.)
Wprowadzenie
Rak kory nadnerczy jest rzadkim nowotworem (częstość występowania, 0,7 do 2,0 przypadków na milion populacji rocznie) 1,2 ze złym rokowaniem; 5-letnia przeżywalność wynosi mniej niż 15% wśród pacjentów z chorobą przerzutową.3-7 Mitotan jest jedynym lekiem dopuszczonym do leczenia raka kory nadnerczy i jest stosowany zarówno jako leczenie adiuwantowe, jak i w zaawansowanej chorobie, 8-14, chociaż jego skuteczność nigdy nie pokazano w randomizowanym badaniu. Doświadczenie z innymi lekami przeciwnowotworowymi w leczeniu tej choroby jest jeszcze bardziej ograniczone. Obecne strategie leczenia zaawansowanej choroby oparte są wyłącznie na retrospektywnych seriach i małych próbach fazy 2.
Podczas Międzynarodowej Konferencji Konsensusowej dotyczącej raka kory nadnerczy w 2003,15 zaplanowano pierwszą randomizowaną próbę kliniczną fazy 3 tego rzadkiego guza
[przypisy: ginekologia estetyczna, Ginekolog łódź, Warszawa ginekolog ]