Dychawica cukrzycowa

Dychawicę docznicową (asthma uraemicumr cechuje duszność napadowa pomimo swobodnie wykonywanego wdechu i wydechu. Zwykle towarzyszą jej także inne objawy mocznicy (bóle głowy, nudności, wymioty ird.) a badanie moczu, narządu krążenia oraz krwi wykrywa objawy świadczące o ciężkich zmianach w nerkach. Dychawicę cukrzycową (asthma diabeticum) spostrzega się w okresie przedśpiączkowym, zwłaszcza zaś, gdy śpiączka już się rozwinie zupełnie (coma diabeticum). Z początku nie duża, duszność coraz się wzmaga, wdechy pogłębiają się coraz bardziej i są wykonywane przy wybitniejszym współudziale mięśni klatki piersiowej, wydechy natomiast bywają zwykle krótkie, Pomimo dużego braku tchu chory leży nadal, natomiast w napadzie dychawicy oskrzelowej, usilnie zabiegając o jak największe rozszerzenie klatki piersiowej, leżeć nie może. W okresie rozwiniętej śpiączki cukrzycowej duszność ma charakter bardzo głębokiego i głośnego oddechu Kussmau la. Inne objawy znamienne dla śpiączki cukrzycowej dopomagają również w rozpoznaniu. Przypominać może napad dychawicy oskrzelowej duszność w przebiegu nieżyt oskrzelków (bronchiolitis) u dzieci. W tej chorobie jednak duszność poprzedzają objawy nieżytu oskrzelowego, a plwocina nie ma cech, które są znamienne dla dychawicy oskrzelowej. Od nieżytu oskrzeli dychawicznego (bronchuis asthmatica) różni się dychawica oskrzelowa nagłym początkiem w postaci sporadycznych napadów. Jeżeli chory zgłasza się do lekarza w okresie stanu dychawicznego (status asthmaticus) i nie może opisać dokładnie początku choroby, różnicowanie nie da się przeprowadzić. [przypisy: hologramy els, adapalen, laserowe obkurczanie pochwy ]