DYCHAWICA OSKRZELOWA

DYCHAWICA OSKRZELOWA (ASTHMA BRONCHIALE) Określenie. Przez dychawicę oskrzelową rozumie się chorobę objawiającą się napadami gwałtownej duszności wydechowej i rozdęcia płuc, połączonymi najczęściej z wykrztuszaniem lepkiej, ciągnącej się plwociny, zawierającej kryształy Charcot-Leydena, białe krwinki kwasochłonne i wężownice Curschmanna. Wywód chorobowy i przyczyny. Według panującego poglądu napad dychawicy oskrzelowej zależy od nagłego skurczu spastycznego mięśni okrężnych oskrzeli, na co pierwszy zwrócił uwagę Laennec oraz od ostrego przekrwienia i obrzmienia ich błony śluzowej aż do najmniejszych ich rozgałęzień z obfitym wydzielaniem w oskrzelach i oskrzelkach gęstej lepkiej wydzieliny. Dychawicę oskrzelową spostrzega się u osób ze zwiększonym napięciem, układu przywspółczulnego w zakresie narządu oddechowego, wskutek czego są one skłonne do stanów kurczowych i do obfitego wydzielania z błon śluzowych. W jednych przypadkach jednocześnie jest zwiększone także napięcie układu współczulnego, tylko w mniejszym stopniu. Jest to tzw. amfotonia układu wegetatywnego. W innych przypadkach zaburzenie równowagi tego układu zależy wyłącznie od nadmiernego napięcia układu przywspółczulnego, zwłaszcza w zakresie tych narządów, które, jak narząd oddechowy i trawienia, już w warunkach prawidłowych są nastawione przeważ nie w kierunku parasympatykotonii. Taki stan spostrzega się, gdy układ przywspółczulny jest staje pobudzany wskutek zmian chorobowych w samych oskrzelach lub wskutek ucisku na nerw błędny, np. przez powiększone gruczoły tchawiczo-oskrzelowe. W innych przypadkach taki stan zależy od tego, że tkanka płucna wskutek zmian anatomicznych lub czynnościowych w płucu staje się bardziej pobudliwa na bodźce ze strony nerwu błędnego i dlatego oddziaływa nadmiernie już na słabe podniety. Zdarzają się także przypadki przeważania napięcia układu przywspółczulnego wskutek obniżenia napięcia nerwu wsp ółczulnego. [patrz też: USG tarczycy, ginekolog, dieta w ciąży ]