Nadwaga u nastolatków i choroba niedokrwienna serca

Centrum Kontroli i Profilaktyki Chorób (CDC) zaleca stosowanie wskaźnika masy ciała (BMI) dla wieku jako wskaźnika w ocenie pacjentów w wieku od 2 do 20 lat dla otyłości.1 W artykule Bibbins-Domingo i in. (Wydanie z 6 grudnia), sama 2 waga była używana jako wskaźnik otyłości u nastolatków, co może nie odzwierciedlać prawdziwej wartości bazowej. Czy to podejście było uzasadnione. Ponadto założenie, że wysoki BMI nie zwiększa bezpośrednio ryzyka choroby niedokrwiennej serca (CHD) może być nieuzasadnione, ponieważ istnieją wystarczające dowody przeciwne.
Hari KVS Kumar, MD
Kirti D. Modi, MD, DM
Saroj K. Patnaik, MD
Medwin Hospitals, Hyderabad 500001, Indie
com
3 Referencje1. Kuczmarski RJ, Ogden CL, Guo SS, et al. 2000 wykresów wzrostu CDC dla Stanów Zjednoczonych: metody i rozwój. Statystyki życia i zdrowia. Seria 11. Nr 246. Hyattsville, MD: National Center for Health Statistics, maj 2002. (Numer publikacji DHHS (PHS) 2002-1696.)

2. Bibbins-Domingo K, Coxson P, Pletcher MJ, Lightwood J, Goldman L. Dorośli nadwagą i przyszłą chorobą wieńcową u dorosłych. N Engl J Med 2007; 357: 2371-2379
Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline
3. Lawlor DA, Leon DA. Związek wskaźnika masy ciała i otyłości mierzony we wczesnym dzieciństwie z ryzykiem choroby niedokrwiennej serca i udaru mózgu w wieku średnim: wyniki badań dzieci z Aberdeen z prospektywnego badania kohortowego z lat 50. XX wieku. Circulation 2005; 111: 1891-1896
Crossref Web of Science Medline
Wyniki badania Bibbins-Domingo et al. są zgodne z naszymi najnowszymi analizami trendów w chorobie wieńcowej w Stanach Zjednoczonych.1,2 W latach 1980-2000 skorygowana wiekiem stopa zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca zmniejszyła się o połowę, z 341 745 mniejszą liczbą takich zgonów w 2000 r. Około 47% zmniejszenie to można przypisać leczeniu, a około 44% zmianom głównych czynników ryzyka. Co najważniejsze, zyski te zostały zrównoważone wzrostem cukrzycy i otyłości. W latach 1980-2000 wartość BMI (zdefiniowana jako waga w kilogramach podzielona przez kwadrat wysokości w metrach) wzrosła z 25,5 do 28,2, co stanowi około 25 900 dodatkowych zgonów.2
Nasz model wykorzystał dużą metaanalizę efektów losowych (z łącznie 302.296 osobników) autorstwa Bogers i wsp. [3] Pięciokomorowy wzrost BMI spowodował 29% wzrost liczby zgonów z powodu choroby niedokrwiennej serca lub, co najważniejsze, 16 % wzrostu po skorygowaniu poziomu cholesterolu i ciśnienia krwi.3 Może Bibbins-Domingo et al. nie docenili efektów śmiertelności.
Tendencje do zwiększenia śmiertelności z powodu choroby niedokrwiennej serca są już wykrywalne w populacji USA.4 Od 1997 r. Do 2002 r. Wskaźnik umieralności wyrównywał się pomiędzy mężczyznami w wieku od 35 do 44 lat i faktycznie wzrósł o 1,3% rocznie wśród kobiet w tym samym wieku group.4 Być może impreza już się skończyła.
Simon Capewell, MD
University of Liverpool, Liverpool L69 3GB, Wielka Brytania
ac.uk
Julia A. Critchley, D.Phil.
University of Newcastle, Newcastle NE2 2JH, Wielka Brytania
4 Referencje1. Unal B, Critchley JA, Capewell S. Małe zmiany w czynnikach ryzyka sercowo-naczyniowego w Wielkiej Brytanii mogą zmniejszyć o połowę śmiertelność z powodu choroby wieńcowej J Clin Epidemiol 2005; 58: 733-740
Crossref Web of Science Medline
2. Ford ES, Ajani UA, Croft JB i in. Wyjaśnienie spadku liczby zgonów w Stanach Zjednoczonych z powodu choroby wieńcowej, 1980-2000. N Engl J Med 2007; 356: 2388-2398
Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline
3. Bogers RP, Bemelmans WJ, Hoogenveen RT, i in. Stowarzyszenie osób z nadwagą ze zwiększonym ryzykiem choroby niedokrwiennej serca częściowo niezależne od ciśnienia krwi i poziomu cholesterolu: metaanaliza 21 badań kohortowych obejmujących ponad 300 000 osób. Arch Intern Med 2007; 167: 1720-1728
Crossref Web of Science Medline
4. Ford ES, Capewell S. Śmiertelność choroby wieńcowej wśród młodych dorosłych w USA w latach 1980-2002: ukryte wyrównanie wskaźników umieralności. J Am Coll Cardiol 2007; 50: 2128-2132
Odpowiedź
Autorzy odpowiadają: Kumar i in. niepoprawnie stwierdzamy, że używaliśmy tylko masy jako wskaźnika otyłości. Nasz artykuł stwierdza, że używaliśmy BMI dla dorosłych i wykresów wzrostu CDC dla nastolatków. Wbrew sugestii Kumara i in. i przez Capewell i Critchley, że podwyższony BMI jest ustalonym niezależnym czynnikiem ryzyka dla CHD, znajdujemy dowody mieszane i możliwy niezależny związek BMI z ryzykiem kontrowersji CHD. Bogers i wsp., Cytowane przez Capewell i Critchley, wykazali, że połowę efektu otyłości na CHD można przypisać cholesterolowi i nadciśnieniu, ale to badanie nie dostosowało się do zmian w metabolizmie glukozy; sami autorzy przyznali, że ryzyko szczątkowe może być spowodowane cukrzycą. Lawler i wsp., Badanie cytowane przez Kumara i in. jako dowód, że otyłość ma bezpośredni wpływ na chorobę wieńcową, w rzeczywistości stwierdzono, że dziecięcy wskaźnik masy ciała nie był związany z późniejszym ryzykiem CHD. Modelujemy ustalone powiązanie wzrostu BMI ze zmianami w rozkurczowym ciśnieniu krwi, zmianami poziomu lipoprotein o dużej gęstości (HDL) i cholesterolu o niskiej gęstości lipoprotein (LDL) oraz cukrzycą. Nie modelowaliśmy niezależnego związku BMI z ryzykiem CHD po uwzględnieniu tych zmierzonych czynników na podstawie naszej analizy danych Framingham i obserwacji, że związek między BMI a ryzykiem CHD jest znacznie rozcieńczony po ciśnieniu krwi, poziomie cholesterolu oraz obecność cukrzycy lub jej brak.1,2 W rzeczywistości nie znaleźliśmy danych potwierdzających niezależną zależność między BMI a ryzykiem CHD po dostosowaniu do mierzonego ciśnienia krwi, zmierzonego cholesterolu HDL i LDL oraz potwierdzonej obecności lub brak cukrzycy.
Capewell i Critchley i ich koledzy, podobnie jak nasza grupa, 4 wykorzystali dane epidemiologiczne do wyjaśnienia poprzednich tendencji śmierci z powodu CHD, a ostatnio przedstawili dane pokazujące spowolnienie spadku umieralności z powodu CHD wśród mężczyzn w wieku od 35 do 54 lat. lat i nieznaczny wzrost wśród kobiet w tej samej grupie wiekowej.5 Dla porównania, nasza ostatnia analiza oszacowała przyszłą CHD. Nawet jeśli, jak zauważamy w naszym artykule, mogliśmy nie docenić wpływu otyłości, aby uniknąć zawyżenia liczby przypadków, zgadzamy się, że wywołane przez otyłość zmiany czynników ryzyka dla CHD stanowią potencjalną bombę zegarową, która może zrekompensować znaczny postęp przez ostatnie cztery dekady.
Dr Kirsten Bibbins-Domingo, MD
Uniwersytet Kalifornijski w San Francisco, San Francisco, CA 94143
ucsf.edu
Lee Goldman, MD, MPH