Skuteczność taniej, stabilnej pod względem temperatury szczepionki przeciwko rotawirusom w Nigrze

Każdego roku rotawirusowe zapalenie żołądka i jelit odpowiada za około 37% zgonów z powodu biegunki wśród dzieci poniżej 5 roku życia na całym świecie, z nieproporcjonalnym efektem w Afryce subsaharyjskiej. Metody
Przeprowadziliśmy randomizowaną, kontrolowaną placebo próbę w Nigrze, aby ocenić skuteczność żywej, doustnej szczepionki z pięciowartościowej rotawirusa bydlęcej wołowiny (BRV-PV, Indum Serum Institute of India), aby zapobiec ciężkiemu zapaleniu żołądka i jelit rotawirusa. Zdrowe niemowlęta otrzymały trzy dawki szczepionki lub placebo w 6, 10 i 14 tygodniu życia. Epizody zapalenia żołądka i jelit oceniano za pomocą aktywnego i biernego nadzoru i oceniano na podstawie oceny w skali Vesikari (która mieści się w zakresie od 0 do 20, z wyższymi wynikami wskazującymi na cięższą chorobę). Pierwszorzędowym punktem końcowym była skuteczność trzech dawek szczepionki w porównaniu z placebo w stosunku do pierwszego epizodu ostrego zapalenia żołądka i jelit potwierdzonego laboratoryjnie (wynik Vesikari, . 11), rozpoczynającego się 28 dni po podaniu dawki 3.
Wyniki
Spośród 3508 niemowląt włączonych do analizy skuteczności w protokole stwierdzono 31 przypadków ciężkiego rotawirusowego zapalenia żołądka i jelit w grupie szczepionej oraz 87 przypadków w grupie placebo (odpowiednio 2,14 i 6,44 przypadków na 100 osobolat), w skuteczność szczepionki 66,7% (95% przedział ufności [CI], 49,9 do 77,9). Podobną skuteczność zaobserwowano w analizach zamiaru leczenia, które wykazały skuteczność szczepionki 69,1% (95% CI, 55,0 do 78,7). Nie stwierdzono istotnej różnicy między grupami ryzyka wystąpienia działań niepożądanych, które zgłoszono u 68,7% niemowląt w grupie otrzymującej szczepionkę i 67,2% w grupie placebo lub u pacjentów z ciężkimi działaniami niepożądanymi (w 8,3 % w grupie szczepionek i 9,1% w grupie placebo); w grupie szczepionkowej było 27 zgonów, a 22 w grupie placebo. Żadne z niemowląt nie potwierdziło wgłobienia.
Wnioski
Trzy dawki BRV-PV, doustnej szczepionki rotawirusowej, miały skuteczność 66,7% przeciwko ciężkiemu rotawirusowemu zapaleniu żołądka i jelit u niemowląt w Nigrze. (Finansowane przez Centrum Operacyjne Médecins sans Fronti.res i Fundację Kavli, numer ClinicalTrials.gov, NCT02145000.)
SZYBKIE PODEJŚCIE
Skuteczność stabilnej pod względem temperatury doustnej szczepionki przeciw rotawirusom
01:35
Rotawirus jest główną przyczyną ostrego zapalenia żołądka i jelit u małych dzieci i odpowiada za około 37% zgonów z powodu biegunki u dzieci poniżej 5 lat na całym świecie.1,2 Dwie szczepionki przeciw rotawirusowi na żywo, doustnie, atenuowane (Rotarix, GlaxoSmithKline i RotaTeq , Merck) spełniły wymagania wstępnej Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), warunki, które pozwalają na zakup przez agencje ONZ3. Wykazano skuteczność tych szczepionek, co ma istotny wpływ na liczbę hospitalizacji i śmiertelność.4-14