Vorapaxar w drugorzędowej profilaktyce zdarzeń atermotrombotycznych

Trombina silnie aktywuje płytki krwi za pośrednictwem aktywowanego proteazą receptora PAR-1. Worapaksar jest nowym lekiem przeciwpłytkowym, który selektywnie hamuje działanie komórkowe trombiny poprzez antagonizm PAR-1. Metody
My losowo przypisaliśmy 26.449 pacjentom, którzy przeszli zawał mięśnia sercowego, udar niedokrwienny lub chorobę tętnic obwodowych, aby otrzymać worapaksar (2,5 mg na dobę) lub pasujących do placebo i obserwowano je po medianie wynoszącej 30 miesięcy. Pierwszorzędowym punktem końcowym skuteczności było połączenie zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych, zawału mięśnia sercowego lub udaru. Po 2 latach Rada ds. Monitorowania danych i bezpieczeństwa zaleciła przerwanie leczenia badaniem u pacjentów z udarem mózgu w wywiadzie z powodu ryzyka krwotoku śródczaszkowego.
Wyniki
Po 3 latach pierwotny punkt końcowy wystąpił u 1028 pacjentów (9,3%) w grupie worapaksaru iu 1176 pacjentów (10,5%) w grupie placebo (współczynnik ryzyka dla grupy worapaksar 0,87, przedział ufności 95% [CI] 0,80 do 0,94; P <0,001). Zgon z przyczyn sercowo-naczyniowych, zawał mięśnia sercowego, udar lub nawracające niedokrwienie prowadzące do rewaskularyzacji wystąpiły u 1259 pacjentów (11,2%) w grupie worapaksaru i 1417 pacjentów (12,4%) w grupie placebo (współczynnik ryzyka, 0,88, 95% CI, 0,82 do 0,95 ; P = 0,001). Umiarkowane lub ciężkie krwawienie wystąpiło u 4,2% pacjentów otrzymujących worapaksar i 2,5% pacjentów otrzymujących placebo (współczynnik ryzyka 1,66; 95% CI, 1,43 do 1,93; p <0,001). Wystąpił wzrost częstości krwawienia wewnątrzczaszkowego w grupie worapaksar (1,0%, w porównaniu z 0,5% w grupie placebo, p <0,001).
Wnioski
Zahamowanie par-1 za pomocą worapaksaru zmniejszyło ryzyko zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych lub zdarzeń niedokrwiennych u pacjentów ze stabilną miażdżycą tętnic, którzy otrzymywali standardowe leczenie. Jednak zwiększa ryzyko umiarkowanego lub ciężkiego krwawienia, w tym krwotok śródczaszkowy. (Finansowane przez Merck, TRA 2P-TIMI 50 ClinicalTrials.gov number, NCT00526474.)
Wprowadzenie
Płytki krwi odgrywają centralną rolę w aterotromboozie i są ważnym celem farmakoterapii. U pacjentów z ostrymi zespołami wieńcowymi wykazano, że stosowanie silnych inhibitorów płytek krwi zmniejsza częstość incydentów zakrzepowych kosztem zwiększonego krwawienia.1-3 Natomiast u pacjentów ze stabilną miażdżycą tętnic zmniejszoną częstość zdarzeń zakrzepowych z zastosowaniem leczenia przeciwpłytkowego terapia oprócz terapii aspiryną nie została ustalona.4
Trombina jest proteazą serynową, która ma kluczowe znaczenie w zakrzepicy. Oprócz wytwarzania fibryny trombina jest silnym agonistą płytek krwi poprzez interakcję z receptorami aktywowanymi proteazą (PAR) .5 Vorapaxar (SCH 530348, Merck) jest konkurencyjnym i selektywnym antagonistą PAR-1, głównego receptora trombiny na ludzkich płytkach krwi.
[patrz też: USG ciąży, Warszawa USG genetyczne, ginekologia estetyczna ]