Wapń wieńcowy jako predyktor zdarzeń wieńcowych w czterech grupach rasowych lub etnicznych ad 5

Podstawowe cechy demograficzne i czynniki ryzyka w zależności od tego, czy uczestnik miał późniejszą zdarzenie wieńcowe. Tabela 2. Tabela 2. Podstawowe cechy demograficzne i czynniki ryzyka według grupy rasowej lub etnicznej. Informacje uzupełniające nie były dostępne dla 35 (0,5%) z 6814 członków kohorty MESA, a 5 z nich miało zdarzenie sercowo-naczyniowe przed włączeniem do kohorty. Pominięto pomiary jednego lub więcej czynników ryzyka dla dodatkowego badania. 52 członków (0,8%), z których żaden nie miał incydentu wieńcowego po przyjęciu. Pozostałe 6722 uczestników jest przedmiotem niniejszego raportu. Tabela przedstawia wyjściową charakterystykę kohorty badawczej. Zgodnie z oczekiwaniami profil ryzyka sercowo-naczyniowego był mniej korzystny u osób, u których rozwinęła się choroba wieńcowa niż u tych, u których nie wystąpił. Wyjściowa charakterystyka kohorty badania różniła się istotnie pomiędzy czterema grupami etnicznymi, jak pokazano w Tabeli 2. Częstość występowania zwapnień w tętnicach wieńcowych (wynik oznaczania wapnia w naczyniach wieńcowych> 0) wynosił 70,4% u białych mężczyzn, 52,0% u czarnych mężczyzn, 56,6% u mężczyzn rasy Hispanic i 59,2% u mężczyzn pochodzenia chińskiego (p <0,001). Odpowiednie dane dla kobiet wynosiły odpowiednio 44,7%, 37,0%, 34,8% i 41,9% (p <0,001). Szczegóły dotyczące związku między grupą etniczną a zwapnieniami naczyń wieńcowych w MESA zostały opublikowane wcześniej
W sumie 162 uczestników miało zdarzenia wieńcowe. Osiemdziesiąt dziewięć miało poważne zdarzenie (72 miało niezakończony zgonem zawał mięśnia sercowego, a 17 zmarło z powodu choroby niedokrwiennej serca), a 73 miało dławicę piersiową (13 miało określoną dławicę nie następującą po rewaskularyzacji, 56 miało określoną dławicę piersiową, po której nastąpiła rewaskularyzacja, a 4 miało prawdopodobnie dławicę piersiową następnie rewaskularyzacja).
Wapń wieńcowy jako predyktor choroby niedokrwiennej serca
Rycina 1. Ryc. 1. Nieskorygowane krzywe skumulowanego występowania Kaplan-Meier dla zdarzeń wieńcowych wśród uczestników z wartościami wapnia w tętnicach wieńcowych 0, do 100, 101 do 300 i ponad 300. Panel A pokazuje częstości występowania poważnych zdarzeń wieńcowych (zawał mięśnia sercowego i zgon z powodu choroby niedokrwiennej serca), a panel B pokazuje wskaźniki dla każdego zdarzenia wieńcowego. Różnice między wszystkimi krzywymi są statystycznie istotne (P <0,001).
Figura pokazuje nieskorygowane krzywe skumulowane Kaplana-Meiera dla głównych zdarzeń wieńcowych i dla dowolnego zdarzenia wieńcowego zgodnie z oceną wieńcową wapnia. Różnice między tymi krzywymi były statystycznie istotne (P <0,001).
Tabela 3. Tabela 3. Ryzyko zdarzeń wieńcowych związanych z podwyższeniem oceny Calcium-Artery Calcium po dostosowaniu do standardowych czynników ryzyka. Tabela 3 przedstawia ryzyko wystąpienia poważnych zdarzeń i każdego zdarzenia związanego z wyższym wynikiem wapnia po dostosowaniu do standardowych czynników ryzyka. Współczynnik zagrożenia wzrasta wraz ze wzrostem warstwy wapnia. Największy wzrost współczynnika hazardu występuje w przypadku wyników wapniowych większych niż 100. Ryzyko wystąpienia zarówno dużych zdarzeń wieńcowych, jak i każdego zdarzenia zwiększono co najmniej o 7 u uczestników z wynikiem powyżej 100 w porównaniu z osobami bez wapnia wieńcowego. Tabela 3 pokazuje również wzrost ryzyka wystąpienia poważnego zdarzenia wieńcowego i każdego zdarzenia wieńcowego związanego z podwojeniem wyniku w naczyniach wieńcowych (wzrost o jednostkę w log2 [CAC + 1])
[hasła pokrewne: zdrowie wg who, protezy acetalowe cena, scyntygrafia kości cennik ]

Powiązane tematy z artykułem: protezy acetalowe cena scyntygrafia kości cennik zdrowie wg who