Wapń wieńcowy jako predyktor zdarzeń wieńcowych w czterech grupach rasowych lub etnicznych

W białych populacjach obliczone pomiary tomografii komputerowej wapnia w tętnicach wieńcowych przewidują chorobę wieńcową niezależnie od tradycyjnych czynników ryzyka wieńcowego. Nie wiadomo jednak, czy wapń naczyń wieńcowych przewiduje chorobę wieńcową w innych grupach rasowych czy etnicznych. Metody
Zebraliśmy dane na temat czynników ryzyka i wykonano skanowanie na obecność wapnia wieńcowego w próbce populacji 6722 mężczyzn i kobiet, z których 38,6% było białych, 27,6% było czarnymi, 21,9% było Hiszpanami, a 11,9% było Chińczykami. Badani nie mieli klinicznej choroby sercowo-naczyniowej przy wejściu i byli obserwowani przez medianę 3,8 lat.
Wyniki
Było 162 incydentów wieńcowych, z których 89 było poważnymi zdarzeniami (zawał mięśnia sercowego lub zgon z powodu choroby niedokrwiennej serca). W porównaniu z uczestnikami bez wapnia wieńcowego, skorygowane ryzyko wystąpienia incydentów wieńcowych zwiększało się o czynnik 7,73 wśród uczestników z wynikami z poziomu wapnia wieńcowego pomiędzy 101 a 300 i współczynnikiem 9,67 wśród uczestników z wynikami powyżej 300 (p <0,001 dla oba porównania). Spośród czterech grup rasowych i etnicznych podwojenie wyniku wapniowego zwiększyło ryzyko wystąpienia poważnego zdarzenia wieńcowego o 15 do 35%, a ryzyko wystąpienia incydentu wieńcowego o 18 do 39%. Obszary pod krzywymi charakterystyki operacyjnej odbiornika dla przewidywania zarówno głównych zdarzeń wieńcowych, jak i każdego zdarzenia wieńcowego były wyższe, gdy punktacja wapnia została dodana do standardowych czynników ryzyka.
Wnioski
Ocena poziomu wapnia w tętnicach wieńcowych jest silnym predyktorem incydentów choroby wieńcowej i dostarcza informacji prognostycznych wykraczających poza standardowe czynniki ryzyka w czterech głównych grupach rasowych i etnicznych w Stanach Zjednoczonych. Nie wykryto większych różnic między grupami rasowymi i etnicznymi pod względem wartości predykcyjnej wyników wapniowych.
Wprowadzenie
Ocena ryzyka Framingham wykorzystuje standardowe czynniki ryzyka do oszacowania ryzyka zdarzeń wieńcowych u osób bez wcześniejszej choroby wieńcowej.1,2 Jednak, ponieważ ten wynik przewiduje zdarzenia wieńcowe tylko umiarkowanie dobrze, naukowcy zbadali inne metody identyfikacji pacjentów, którzy najbardziej skorzystaliby na od intensywnych działań profilaktycznych.3-7 Radiologicznie wykrywalny wapń w tętnicach wieńcowych jest markerem subklinicznej choroby niedokrwiennej serca i przewiduje zdarzenia wieńcowe w białych populacjach.8-18 W rezultacie pojawiło się znaczne zainteresowanie potencjalnym wykorzystaniem pomiarów wieńcowych -artery wapnia w modelach prognozowania ryzyka.
Potencjalną rolę tej zmiennej jako predyktora ryzyka komplikuje fakt, że istnieją znaczne różnice w częstości występowania i stopniu zwapnień wieńcowych między różnymi grupami etnicznymi. Bild i wsp.19 donosili, że częstość występowania wykrywalnego zwapnienia tętnic wieńcowych była odpowiednio o 22%, 15% i 8% niższa u czarnych, Latynosów i Chińczyków niż u białych. W innych badaniach20-22 odnotowano różnice w zwapnieniu naczyń wieńcowych między czarnymi i białymi, chociaż jedno badanie23 nie wykazało różnic. Jednak związek między ilością wapnia w naczyniach wieńcowych a częstością występowania incydentów wieńcowych w różnych grupach etnicznych nie został zbadany.
Wieloetniczne Badanie Miażdżycy (MESA) 24 bada częstość występowania, koreluje i postępuje z subkliniczną chorobą sercowo-naczyniową
[więcej w: usg żył kończyn dolnych, Warszawa USG genetyczne, forum kulturystyczne ]

Powiązane tematy z artykułem: forum kulturystyczne usg żył kończyn dolnych Warszawa USG genetyczne