Evacetrapib i wyniki sercowo-naczyniowe w chorobie naczyniowej wysokiego ryzyka ad 6

Zdarzenia niepożądane i inne ustalenia dotyczące bezpieczeństwa
Zdarzenia niepożądane, wyniki badań laboratoryjnych i ciśnienie krwi. Wybieżne działania niepożądane i wartości laboratoryjne przedstawiono w Tabeli 3. Nadciśnienie zgłaszano jako zdarzenie niepożądane u znacznie wyższego odsetka pacjentów w grupie otrzymującej ewakuetrapib niż w grupie placebo. grupa (11,4% w porównaniu z 10,1%, P = 0,02). Średnia (. SD) bezwzględna zmiana wartości ciśnienia skurczowego w stosunku do wartości wyjściowej była nieznacznie większa w grupie otrzymującej ewaketrapib, niż w grupie placebo (1,2 . 14,4 mm Hg vs. 0 . 14,3 mm Hg, P <0,001). Mediana procentowego wzrostu poziomu podstawowego białka C-reaktywnego o wysokiej czułości była większa w grupie otrzymującej ewaketrapib niż w grupie placebo (8,6% [międzykwartylowy zakres, -27,0 do 63,3] w porównaniu z 0% [odstęp międzykwartylowy, -32.1 do 52,4), P <0,001). Niższy odsetek pacjentów w grupie otrzymującej ewaketrapib niż w grupie placebo miał wzrost poziomu kinazy kreatynowej o 3 lub więcej razy powyżej górnej granicy normy (2,4% vs. 3,1%). Nie było żadnych klinicznie istotnych różnic między dwiema grupami badawczymi pod względem zmiennych bezpieczeństwa.
Dyskusja
W badaniu ACCELERATE oceniano, czy silne hamowanie CETP przez evacetrapib, dodane do standardowej terapii u pacjentów z chorobą naczyń wysokiego ryzyka, poprawiłoby długoterminowe wyniki sercowo-naczyniowe. Ewacetrapib wiązał się ze średnim obniżeniem poziomu cholesterolu LDL, który był o 37,1 punktu procentowego większy niż zmiana w przypadku placebo i ze średnim wzrostem poziomu cholesterolu HDL, który był o 131,6 punktu procentowego większy niż wzrost w przypadku placebo. Pomimo tych korzystnych zmian w poziomach lipoprotein, leczenie za pomocą evacetrapib nie spowodowało zmniejszenia ryzyka zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych, zawału mięśnia sercowego, udaru, rewaskularyzacji wieńcowej lub hospitalizacji z powodu niestabilnej dławicy piersiowej.
Kilka linii dowodowych dostarczyło uzasadnienia dla koncepcji, że farmakologiczne hamowanie CETP może zmniejszyć ryzyko powikłań sercowo-naczyniowych. Badania epidemiologiczne konsekwentnie korelują wyższe poziomy cholesterolu HDL z mniejszą liczbą zdarzeń sercowo-naczyniowych.4-7 Genetyczne polimorfizmy, które zmniejszają aktywność CETP, zwiększają poziom cholesterolu HDL i wiązały się z niższym ryzykiem wystąpienia zdarzeń sercowo-naczyniowych w niektórych, ale nie we wszystkich, badaniach. 18-21 Hamowanie farmakologiczne CETP w modelach zwierzęcych, które eksprymują to białko, zmniejszają miażdżycę.22 Wcześniejsze badania kliniczne nie przetestowały odpowiednio tej strategii leczenia. Leczenie torcetrapibem było ograniczone przez pozaplanowe działanie toksyczne, które prowadziło do wyższego ciśnienia krwi i gorszych wyników sercowo-naczyniowych niż obserwowano w grupie placebo .9 Leczenie dalcetrapibem powodowało tylko nieznaczny wzrost poziomu cholesterolu HDL i nie miało wpływu na LDL poziom cholesterolu.10
Oczekiwaliśmy, że znaczące skutki ewaketrapibu na poziom lipidów umiejscowią badanie ACCELERATE, aby zdecydowanie ocenić wpływ hamowania CETP na wyniki kliniczne. W badaniu fazy 2 ewacetrapib wiązał się ze wzrostem od poziomu podstawowego cholesterolu HDL nawet o 130% i ze spadkiem cholesterolu LDL o prawie 35%, 11 zmian, które były podobne do obserwowanych w naszym badaniu
[podobne: hostessy fordanserki, forum kulturystyczne, serwis niszczarek ]