Evacetrapib i wyniki sercowo-naczyniowe w chorobie naczyniowej wysokiego ryzyka

Inhibitor transferu białka cholesterylu evacetrapib znacząco podnosi poziom cholesterolu w lipoproteinach o dużej gęstości (HDL), obniża poziom cholesterolu w lipoproteinach o małej gęstości (LDL) i zwiększa zdolność komórkową do usuwania cholesterolu. Próbowaliśmy określić wpływ evacetrapibu na główne niekorzystne wyniki sercowo-naczyniowe u pacjentów z chorobą naczyniową wysokiego ryzyka. Metody
W wieloośrodkowym, randomizowanym, podwójnie zaślepionym, kontrolowanym placebo badaniu III fazy, zapisaliśmy 12092 pacjentów, którzy mieli co najmniej jeden z następujących stanów: ostry zespół wieńcowy w ciągu ostatnich 30 do 365 dni, choroba miażdżycowa naczyń mózgowych, tętnica naczyń obwodowych obwodowych choroby lub cukrzycy z chorobą wieńcową. Pacjenci byli losowo przydzielani do otrzymywania ewaketrapibu w dawce 130 mg lub pasującego placebo, podawanego codziennie, oprócz standardowej terapii medycznej. Głównym punktem końcowym skuteczności było pierwsze wystąpienie dowolnego komponentu zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych, zawału mięśnia sercowego, udaru, rewaskularyzacji wieńcowej lub hospitalizacji z powodu niestabilnej dławicy piersiowej.
Wyniki
Po 3 miesiącach zaobserwowano 31,1% spadek średniego stężenia cholesterolu LDL w przypadku ewapetrapibu w porównaniu z 6,0% wzrostem w przypadku placebo, a 13,2% wzrost średniego poziomu cholesterolu HDL obserwowano w przypadku evacetrapibu w porównaniu z 1,6% wzrostem w przypadku placebo. Po 1363 planowanych 1670 pierwotnych zdarzeniach końcowych, rada monitorująca dane i bezpieczeństwo zaleciła, aby badanie zostało zakończone wcześniej z powodu braku skuteczności. Po medianie wynoszącej 26 miesięcy ewakuetapibu lub placebo, pierwotne zdarzenie końcowe wystąpiło u 12,9% pacjentów w grupie otrzymującej ewaketrapib iu 12,8% pacjentów w grupie placebo (współczynnik ryzyka, 1,01, 95% przedział ufności, 0,91 do 1,11; P = 0,91).
Wnioski
Chociaż inhibitor transferu białka cholesterylu evacetrapib miał korzystny wpływ na ustalone biomarkery lipidowe, leczenie evacetrapibem nie spowodowało mniejszej częstości incydentów sercowo-naczyniowych niż placebo wśród pacjentów z chorobą naczyń wysokiego ryzyka. (Finansowane przez Eli Lilly; ACCELERATE ClinicalTrials.gov number, NCT01687998.)
Wprowadzenie
Redukcja poziomu cholesterolu związanego z lipoproteinami o małej gęstości (LDL) ze statynami znacznie zmniejsza ryzyko zgonu i powikłań z przyczyn sercowo-naczyniowych.1,2 Znaczne zainteresowanie skupiło się na identyfikacji podejść, które mogą jeszcze bardziej zmniejszyć częstość zdarzeń sercowo-naczyniowych wśród wysoko pacjenci z ryzykiem.3 Badania epidemiologiczne wykazały odwrotne powiązania między cholesterolem o dużej gęstości lipoprotein (HDL) a efektem sercowo-naczyniowym, 4-6 korelacja, która utrzymuje się mimo leczenia statynami. 7 Jednak interwencje terapeutyczne podnoszące poziom cholesterolu HDL nie zostały wykazano, że zmniejsza ryzyko sercowo-naczyniowe.
Białko przenoszące estry cholesterolu (CETP) moduluje transfer zestryfikowanego cholesterolu z HDL do lipoprotein zawierających apolipoproteinę B. 8 Dwa leki hamujące CETP zostały wcześniej ocenione w badaniach oceniających wyniki sercowo-naczyniowe. Leczenie jednym z tych leków, torcetrapibem, w połączeniu z atorwastatyną, podwyższyło poziom cholesterolu HDL o około 70% w stosunku do wartości wyjściowej i obniżyło poziom cholesterolu LDL o 25%, ale było związane z wyższym odsetkiem zgonów i zdarzeń sercowo-naczyniowych niż w przypadku samej atorwastatyny, wynik, który uznano za wynik nietypowych działań toksycznych (podwyższone ciśnienie krwi i zwiększone stężenie aldosteronu w osoczu) .9 Leczenie drugim lekiem, dalcetrapibem, nie spowodowało mniejszej częstości incydentów sercowo-naczyniowych niż placebo wśród pacjentów z niedawnym ostrym zespołem wieńcowym, ale zwiększył on poziom cholesterolu HDL tylko o 30% w stosunku do wartości wyjściowych i nie miał wpływu na poziomy cholesterolu LDL. 10 Dlatego też hipoteza, że silny inhibitor CETP może zmniejszyć ryzyko incydentów sercowo-naczyniowych, nie została ostatecznie przetestowana .
Evacetrapib jest inhibitorem CETP, bez dowodów na występowanie efektów ubocznych podobnych do torcetrapibu
[hasła pokrewne: hematopoeza, scyntygrafia kości cennik, chirurg klatki piersiowej ]

Powiązane tematy z artykułem: chirurg klatki piersiowej hematopoeza scyntygrafia kości cennik