Mikroembolizm podczas skleroterapii pianą żylaków

Listy Przewlekła niewydolność żylna jest częstą chorobą w wieku dorosłym. Jedną z ostatnio opracowanych terapii żylaków jest skleroterapia piany.1
Zastosowaliśmy skleroterapię piankową u 51-letniego mężczyzny i 33-letniej kobiety z objawowymi żyłami odpiszczelowymi i zdrowymi. Natychmiast po rozpoczęciu leczenia rozwinęły się przejściowe skostuniny u mężczyzny i atak migreny u kobiety.
Na podstawie tych obserwacji zdecydowaliśmy się monitorować za pomocą echokardiografii rozkład piany podczas skleroterapii pianowej u 33 kolejnych pacjentów z przewlekłą niewydolnością żylną. Leczenie u każdego pacjenta przeprowadzono zgodnie z europejskimi zaleceniami konsensusu. W skrócie, pacjenci otrzymali pojedyncze wstrzyknięcie 5 ml 1% pianki polidokanolowej (stosunek powietrze-ciecz, 4: 1). Piance wstrzyknięto nogę pacjenta nieznacznie podniesioną, podczas gdy węzeł zatokowo-udowy został ręcznie ściśnięty, aż do wystąpienia pełnego skurczu naczyń, a prędkość przepływu krwi w wielkiej żyle odpiszczelowej zmniejszyła się do zera.
Ryc. 1. Ryc. 1. Obrazy echokardiograficzne uzyskane podczas skleroterapii za pomocą iniekcji piankowej. Panel A pokazuje wierzchołkowe obrazy czterokomorowe przed i podczas skleroterapii piankowej. Mikroboli piankowe są obecne w prawym przedsionku i komorze serca. Panel B pokazuje paradoksalną mikrozatorowość piany podczas skleroterapii pianowej. Mikroemboli w lewym przedsionku i komorze serca (strzałki) są spowodowane przeciekiem prawo-lewym przez otwór otworu patentowego. RV oznacza prawą komorę, a lewą komorę lewej komory.
U wszystkich badanych pacjentów wykryliśmy mikroemboli piankowe w prawym przedsionku i komorze pomiędzy 45 sekund a 15 minutami po wstrzyknięciu piany (rysunek 1A). U pięciu pacjentów mikrozatorowość była również wykrywalna w lewym przedsionku i komorze (ryc. 1B); jednak objawy neurologiczne nie rozwinęły się w żadnym z nich. Dokładne badanie echokardiograficzne u tych pięciu pacjentów wykazało przecieki prawo-lewe przez otwór owalny. Ponieważ objawy neurologiczne obserwowane u dwóch pacjentów z indeksami mogły odzwierciedlać niekorzystne efekty skleroterapii piankowej z powodu przecieku prawo-lewego, następnie przebadaliśmy oboje pacjentów za pomocą echokardiografii i wykryliśmy otwór owalny w każdym z nich.
Te odkrycia sugerują, że mikroembolizm wywołany piany jest powszechnym zjawiskiem podczas skleroterapii piankowej. Częstość występowania otworu nosowego owalu, który może być źródłem paradoksalnej zatorowości, wynosi w przybliżeniu 26% w populacji ogólnej.3 Mimo to, poważne objawy neurologiczne po skleroterapii piankowej, w tym skostomy, migrena i udar, występują tylko w 2% lub mniej pacjentów.4,5 Dlatego wyniki naszej kohorty są zgodne z wcześniejszymi raportami. Chociaż ogólna liczba neurologicznych działań niepożądanych podczas skleroterapii pianką może być niedoszacowana, wydaje się, że powikłania neurologiczne rozwijają się u stosunkowo niewielu pacjentów z przeciekiem prawo-lewym i mikrozatorą piankową.
Niemniej jednak sugerujemy, że należy zachować ostrożność, gdy skleroterapia piankowa jest wykonywana u pacjentów ze znanym otworem owalnym, a pacjenci z jawnymi objawami neurologicznymi poddawani są dodatkowemu badaniu echokardiograficznemu na obecność otworu patentowego owalu. Konieczne są dalsze badania prospektywne w celu oceny i potwierdzenia naszych obserwacji.
Roeland PM Ceulen, MD
Anja Sommer, MD, Ph.D.
GROW School of Oncology and Developmental Biology, 6202 AZ Maastricht, Holandia
com