Stan kurczowy oskrzeli

Stan kurczowy oskrzeli: 1. Wyraźna duszność wydechowa. 2. Częstość oddechów prawidłowa, jeżeli się zwiększa, to nieznaczne. 3. Tętno dość powolne. 4. Granie w i furczenia dechu piersiach, świsty z wydłużeniem . Dychawica sercowa: 1. Chory czyni głębokie wdechy i wydechy zupełnie swobodnie. 2. Oddech wyraźnie się przyśpiesza (tachypnoea). 3. Kaszel suchy lub połączony z wykrztuszaniem plwociny ciągnącej się, śluzowej lub śluzowo ropnej. 4. Przepona nisko ustawiona; ruchy jej płytkie (badanie radiologiczne klatki piersiowej). 5. Ustępowanie objawów pod wpływem adrenaliny i innych leków przeciwkurczowych. 6. Tętno wybitnie przyspieszone, małe, często niemiarowe. 7. Nie ma rzężeń ani świstów słyszalnych z odległości; przy dołączeniu się obrzęku płuc trzeszczenia oraz liczne rzężenia drobnobańkowe średniobańkowe. 8. Jako objaw dołączającego Się obrzęku płuc może pojawić się plwocina pienista, krwawa. 9. Ruchy przepony są rozległe. 10. Ustępowanie objawów pod wpływem leczenia wzmacniającego mięsień sercowy (spokój, naparstnica i inne leki sercowe). Stany kurczowe oskrzeli i dychawica sercowa mogą się kojarzyć wzajemnie tak, że wtedy nie podobna odróżnić, co należy położyć na karb czynnika kurczowego, a co na karb czynnika sercowego. W tych przypadkach sprawę można rozwikłać niekiedy tylko ex juvantibus, stosując kolejno leki. przeciwkurczowe i sercowe. Rokowanie w stanie kurczowym oskrzeli zależy od choroby podstawowej. Leczenie w stanie kurczowym oskrzeli polega na usunięciu lub chociażby złagodzeniu choroby podstawowej. Jeżeli to się powiedzie, stan kurczowy oskrzeli również ustępuje. Napad zwalcza się środkami przeciwkurczowymi, stosowanymi według zasad, które omówię w rozdziale o dychawicy oskrzelowej. [hasła pokrewne: leczenie po niemiecku, lamiwudyna, scyntygrafia kości cennik ]